Hejdå Hejmoi! – Hejmoi-somekampanja on päättynyt

Hejmoi -somekampanja toteutettiin lukuvuoden 2023–2024 aikana. Kampanja käsitteli toisen kotimaisen kielen (suomen tai ruotsin) oppimisen etuja. Kampanjan toteuttivat Svenska nu -verkosto ja Kielilähettiläät ry Opetushallituksen toimeksiannosta. Kampanjan aikana oppilaat ja opiskelijat saivat toimia markkinoinnin asiantuntijoina ja luoda mainoksia siitä, mitä hyötyä ja iloa heillä on toisen kotimaisen kielen osaamisesta.

Kampanja oli osa opetus- ja kulttuuriministeriön Toisen kotimaisen kielen kehittämisohjelman viidettä toimenpidettä, jonka tavoitteena oli lisätä tietoisuutta toisen kotimaisen kielen (suomen/ruotsin) opiskelun eduista ja näin vahvistaa oppilaiden motivaatiota oppia toista kotimaista kieltä.

Hejmoi-kampanja sai kaksikielisen nimensä ja graafisen ilmeensä syyskuussa 2023 ja itse kampanja lanseerattiin marraskuussa ”Svenska veckanin” aikana 6.–10. marraskuuta. Samalla avattiin myös kampanjan kotisivut sekä Instagram- ja Facebook-tilit.

Kampanjalla oli myös kaksi kielikummia, suomenkielinen näyttelijä ja somevaikuttaja Petra Pääkkönen sekä ruotsinkielinen huippukokki Michael Björklund. Kielikummit inspiroivat ja kannustivat oppilaita osallistumaan kampanjaan esimerkkivideoiden avulla.

Marraskuun ja helmikuun välillä keräsimme noin 40 teosta suomen- ja ruotsinkielisistä kouluista. Tuotantoyhtiö Clutch Productions Oy leikkasi oppilaiden materiaalista kymmenen lyhyttä videota, jotka julkaistiin huhtikuun alussa 2024 hejmoi.fi -sivulla. Otoksia videoista jaettiin myös kampanjan sosiaalisen median kanavissa huhtikuun ja toukokuun aikana.

Jos sinulla on kysyttävää Hejmoi -kampanjaan liittyen, olethan yhteydessä . Kampanjan some-kanavia ei enää päivitetä.

Hyvää vuoden jatkoa toivottaa koko Hejmoi-tiimi!

Hejmoi-kampanja toteutettiin Opetushallituksen toimeksiannosta ja sen toteuttivat Svenska nu -verkosto ja Kielilähettiläät ry. Kampanjan graafinen ilme toteutettiin yhteistyössä People’s Village Oy:n kanssa. Clutch Productions Oy tuotti videot.